Ha keresgélni akarsz nálam, itt megteheted:

2012. március 11., vasárnap

Környezetkímélő mosószappan 100% napraforgóolajból


Már készítettem mosószappant, ami akkor nagy sikert aratott. Most, hogy itt van a tavaszi nagytakarítás ideje, újra nekiveselkedtem. Ezúttal is saját elképzelés szerint készítettem 100% napraforgóolajból. Mint nagy környezetvédő, leginkább az lett volna a célom, hogy az újrahasznosítás jegyében fáradt olajból készítsem, de nem vitt rá a lélek! :) Ugyan tettem bele kevéske illóolajat, de van egy kevés zsírra emlékeztető szaga. (Utólag: első használat után megszűnik).
Amikor elegyítettem az olajat a lúgos oldattal, azt hittem, soha az életben nem fog pudingosodni, és amikor már majdnem feladtam, ő akkor kezdett csak igazán a tettek mezejére lépni. Sajnos nem teljesen olyan lett, amilyenre számítottam a recept kiszámolása után, de majd, meglátjuk, éles helyzetben hogyan viselkedik...
Nem tartalmaz állati eredetű zsiradékokat!
Gondoltam, nosztalgiázom kicsit: gyerekkoromra emlékeztem, amikor nagymamám mosószappant főzött egy nagyobb fazékban. Jókora adagot, hogy kitartson egész évben. Már nem emlékszem pontosan, hogy  miből főzte, és hogy húsvét előtt vagy után, de valahogy mindenképpen kapcsolódott e tavaszi ünnephez. Sajnos a pontos recept nincs meg... :(  Mint ahogy mamám sem él már, hogy megkérdezhessem, mamikám, hogy csináltad? 
Mindent ezzel mosott: a konyharuhákat, a hálóingeket, az alsóneműket, lakástextíliákat. Terveim szerint vele fogom végigtakarítani - no nem kell megijedni, nem viszem túlzásba - az egész házat: kezdem az ajtó-ablak párossal, majd jöhetnek a függönyök, textíliák, addigra még kiderül, kiveszi-e a színeket. Felmosni is megfelel, így ez a darab univerzálisra sikeredett. :)
A szappan kb. egy hetes, picit puhább, krémesebb tapintású használat közben, de rendkívüli erejű! Gondoltam, koszosabbra hagyok egy konyharuhát - amiért nem kár, ha kivenné a színét - és rajta meózom le. A végeredmény egyszerű és sokatmondó: még a gyári, "fékezett habzású" mosópor sem vette volna így ki belőle a piszkot. 
Apropó, habzás! A mosóm nagyon jól habzik, amit nem igazán értek, hiszen a napraforgóolaj habzási tényezője gyakorlatilag egyenlő a nullával...
De másféle módon is lehet mosószappant készíteni. Minden szappanosnál előfordul - különösen érvényes ez a kezdeti szárnypróbálgatásokra -, hogy egy-két szappan nem úgy sikerül, ahogy azt elterveztük. Ilyenkor, ha nem szeretnénk hogy kárba vesszen a befektetett energia, munka, idő és persze nem utolsósorban az olcsónak nem mondható alapanyagok, több lehetőségünk van. A szappan textúrájától és hibájától függően felhasználhatjuk pl. további darabokba díszítésként, vagy újraolvasztás után mosószappanként, ahogy én is tettem régebben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése